Svícení v noční dopravě očima Jirky

Světla v noci přebírají funkci dříve zmíněného troubení. Jezdí tu prakticky pořád na „dálkový“ a mnohdy na ně dokonce i „stojí v zácpě“ 🙂 Když má někdo náhodou „potkávačky“, při míjení protijedoucího vozidla je nezapomene přepnout „zpět“ na dálkový (!?!?).

Ptali jsme se místního kluka (úspěšného místního podnikatele), proč jede neustále na dálkový. Odpověděl, že by jinak nic neviděl proti ostatním s dálkovýma. Následně světla ztlumil … ale dlouho mu to nevydrželo 🙂

Paní domácí (maminka nevěsty) mi včera na tutéž otázku odpověděla, že na silnici je mnoho děr (ano, to jsem ještě nezmiňoval – díry v silnicích máme v ČR – tady silnice často připomínají oranici). Že prý na dálková světla prostě ty díry vidí dříve. Na to, že tady auta jezdí maximálně 60-70 km/h je to odvážné tvrzení 🙂

Praktickým důsledkem fenoménu dálkových světel je (z mého pohledu) donucení obou míjejících se vozidel zabrzdit na minimální rychlost. Tím se mohou (teoreticky) bezpečněji vyhnout. Řidiči mají navíc v kabinách speciální světýlko, jehož rozsvícením si aspoň trochu šetří oči.

Noční doprava má ještě jedno specifikum. Většina aut má (u nás nelegální) úpravy světel. Zejména náklaďáky a autobusy mají zepředu i zezadu nespočet blikajících žárovek. Přední blikají většinou pořád, zadní se často zmnohonásobí při sešlápnutí brzdy. Připomíná to čínské vánoční stromečky.

Blbě se to fotí. Přes den to vidět není, v noci zase není na fotce nic jiného. Takže snad jen rychlá ilustrace jedné z velmi častých výzdob místních náklaďáků – logo Windows 3.11, 95, 98 a snad i ještě starší…

IMG_0508.JPG

Barevnost upravených osvětlení tu nikdo neřeší. Není výjimkou červená zepředu nebo naopak žlutá či bílá zezadu. Ani modré blinkry tu nejsou výjimkou – stejně jako duhové (každé bliknutí jinou barvou). Tutéž komedii mívají v parkovačkách. Parkovačky prostě mění barvy – a velmi často svítí jenom jedna 🙂

Leave a comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *